تحليل بازار درطرح کسب وکار ( Business plan ) بايد اطلاعات بازار و صنعت، همچنين کليهي نتايج و يافتههاي تحقيق را نشان دهد. بخش تحليل بازار معمولا بعد از بخش «توصيف شرکت» در طرح کسب وکار ارائه ميشود.
در تحليل بازار ابتدا بايد در مورد صنعتي که در آن فعاليت داريد، توضيح دهيد. بيان مواردي مانند اندازهي کنوني صنعت، نرخ رشد زماني و همچنين روندهاي صنعت و… ( براي مثال: چرخهي عمر شرکت در چه مرحلهاي است؟ نرخ رشد پيش بيني شده چقدر است؟ ) سپس گروههاي اصلي مشتريان را در صنعت خود مشخص کنيد.
اطلاعات مربوط به بازار هدف شما
بازار هدف خود را به طور دقيق مشخص کنيد تا به راحتي قابل کنترل باشد. اشتباه بيشتر کسب وکارها اين است که سعي ميکنند بازارهاي هدف زيادي را هم زمان جذب کنند.
اطلاعات زير را در مورد بازار هدف خود بدست آوريد :
1 ) تفکيک ويژگيهاي بازار هدف
نيازهاي اصلي مشتريان بالقوهي شما چيست؟ آيا اين نيازها برآورده شده است؟ اطلاعات جمعيت شناختي بازار هدف شما چيست و در کجا زندگي ميکنند؟ آيا روندهاي خريد دورهاي يا فصلي موجود در بازار، بر کسب وکار شما مؤثر است؟
2 ) اندازهي اوليهي بازار هدف
علاوه بر اندازهي بازار هدف شما، چه اطلاعاتي ديگري در مورد خريدهاي سالانه در صنعت خود ميتوانيد بدست بياوريد؟ نرخ رشد پيش بيني شده بازار براي گروه هدف شما چقدر است؟
3 ) چه سهمي از بازار را ميتوانيد کسب کنيد؟
درصد سهم بازار و تعداد مشترياني که در يک منطقهي جغرافيايي مشخص ميتوانيد به دست بياوريد، چقدر است؟ نتايج بدست آمده از اين اطلاعات را در طرح کسب وکار خود منظور کنيد.
4 ) اهداف قيمت گذاري و حاشيهي سود ناخالص
ساختار قيمت گذاري، سطوح حاشيهي سود ناخالص و تخفيفات مورد استفاده در کسب وکار خود را توضيح دهيد.
بعد از جمع آوري اطلاعات مربوط به بررسيهاي بازار و تحقيقات تکميل شده، تنها بر روي نتايج آن تمرکز کرده و هرگونه جزئيات ديگر را در ضميمه «طرح کسب وکار» خود بياوريد.
تحليل رقابتي
براي تحليل رقابتي در فرآيند تحليل بازار، شما بايد رقباي کسب وکار خود را با استفاده از خط محصول يا خدمت و بخش بازار خود شناسايي کنيد و ويژگيهاي رقابتي زير را بررسي و ارزيابي نماييد.
محدوديتهاي قانوني در تحليل بازار
نحوهي برخورد شما با اامات قانوني دولتي و خصوصي که کسب وکار شما را تحت تأثير قرار ميدهد، چگونه است؟ اين قانونمندي براي کسب وکار شما چه هزينههايي به دنبال خواهد داشت؟
براي تهيه يک طرح کسب وکار ( business plan ) کامل بايد تمامي موارد فوق را در بخش تحليل بازار منظور کنيد.
درباره این سایت